Bedri Rahmi Eyüpoğlu

Bedri Rahmi Eyüpoğlu

BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU

1913’de Görele’de doğdu. Trabzon Lisesini okurken, 1927’de bu okula resim öğretmen olarak atanan Zeki Kocamemi’nin öğrencisi oldu. Onun derslerinin etkisi ve okul müdürünün özendirmesiyle 1929’da İstanbul’da Güzel Sanatlar Akademesi (Mimar Sinan Üniversitesi)ne girdi. Burada Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı’nın öğrencisi oldu. 1930’da eğitimini bitirmeden, ağabeyisi Sabahattin Eyüboğlu’nun yanına Paris’e gitti. Orada Andre Lhote’un yanında resim çalıştı. Daha sonra evleneceği Rumen asıllı eşi Eren Eyüboğlu ile burada tanıştı. Yurda döndükten sonra 1934’de D Grubu’nun dördüncü sergisine otuz resim ile katıldı. İlk kişisel sergisini de aynı yıl Bükreş’te açtı. 1934’te katıldığı Akademi’nin diploma yarışmasında üçüncü oldu. 1936’daki diploma yarışmasında Hamam adlı kompozisyonuyla birinci oldu. Aynı yıl Moskova’da düzenlenen Çağdaş Türk Sanat Sergisi’ne katıldı. 1937’de Cemal Tollu’yla birlikte Akademi’nin Resim Bölümü Şefi Leopold Levy’nin asistanı oldular. 1940’lardan sonra duvar resimlerine yöneldi İlk duvar resmin 1943’te İstanbul’da, Ortaköy’deki Lido Yüzme Havuzu için yaptı. 1947’de İstanbul’da özel atölye ve galeri açtı. 1950’de Ankara’da o güne kadarki bütün dönemlerini kapsayan bir sergisi düzenlendi. Mozaik çalışmalarına 1950’de başladı. 1958’de uluslararası Brüksel Sergisi için 272 metrekarelik bir mozaik pano gerçekleştirdi ve bu yapıtıyla serginin büyük ödülü olan altın madalyayı kazandı. 1959’da Paris’teki NATO yapısı için, şimdi Brüksel’de bulunan, 50 metrekarelik bir mozaik pano hazırladı. 1960 ve 1961’de iki kez ABD’ye gitti. Orada birçok geziye katıldı, konferanslar verdi ve resim çalışmaları yaptı. 1969’da Sao Paulo bienalinde onur madalyası kazandı. Ayrıca 1940’da Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde resim dalında üçüncülük, 1943’te aynı serginin 4.’sünde 2.’lik ve 1972’de de 33. sergide birincilik ödülünü aldı. Bedri Rahmi, Akademi’deki ilk yıllarından sonra temel bilgilerini Paris’te Andre Lhote Akademisi’nde edinmesine karşın onun kübist ve konstrüktif yaklaşımını benimsememiş, Dufy ve Maisse’i kendine daha yakın bulmuştur. Çeşitli teknikleri deneyerek gravür, mozaik, heykel ve seramik alanlarında birçok eser vermiştir. Yine bir halk sanatı olan yazmacılığa da yönelmiş, kumaş üstüne baskılar yapmış, bu çalışmalarını öğrencileriyle birlikte yürütmüştür. İki yıl kadar süren ABD gezisinden sonra değişik malzemelerden yararlanarak soyut resimler ve renk düzenlemelerine yönelmişse de, son yıllarında yeniden eski konulara dönmüştür. Kemençeciler, gecekondular, hanlar, kendi portreleri, balıklar ve kahvelerle yeni renk ve doku deneyimlerinden de yararlanarak, çağdaş doğaya eğilişin ustaca ve yetkin örneklerini vermiştir. Çağdaş resim öğelerini de içeren bu çalışmalarında, konu soyuta yaklaştığı oranda, resminde bir tür “nakış”a dönüştüğü izlenir. Bedri Rahmi 1927’de başladığı resim öğretmenliğini ölümüne değin sürdürmüş, Akademi’deki atölyesinde sayısız öğrenci yetiştirerek çağdaş Türk resmi için bu açıdan da etkili ve yararlı olmuştur. Bedri Rahmi 1928’de daha lise öğrencisiyken şiir yazmaya başlamıştır. Şiirlerine, 1933’ten sonra Yeditepe, Ses, Güney, İnsan, İnkılâpçı Gençlik ve Varlık dergilerinde yer verilmiştir. 1941’den başlayarak çeşitli şiir kitapları yayınlamıştır. Halk edebiyatının masal, şiir, deyiş gibi her türüne duyduğu hayranlık, şiirlerine de yansıdı. Bedri Rahmi Eyüboğlu 21 Eylül 1975’de vefat etti.

Bu biyografi 82 defa okunmuştur